In ZEVMB gespecialiseerde cliëntondersteuning

Een onafhankelijk cliëntondersteuner verleent geen zorg, maar staat naast het gezin. Hij/zij advisereert, luistert, regelt en denkt mee over de juiste zorg en ondersteuning. Hierdoor staan naasten van iemand met ZEVMB er niet alleen voor. Naast de in ZEVMB-gespecialiseerde Metgezel (ZEVMB), zijn er ook andere partijen die cliëntondersteuning aanbieden.

 

Metgezel (ZEVMB)

Een Metgezel (ZEVMB) biedt gespecialiseerde cliëntondersteuning voor mensen met ZEVMB en hun naasten. Tot 1 januari 2024 namen de Coplioten deze taak op zich. Sindsdien wordt de ZEVMB-cliëntondersteuning gedaan door Metgezel (ZEVMB). Dezelfde vertrouwde ondersteuning in een ander jasje.

 

In de samenwerking tussen ouders en een Metgezel (ZEVMB) zoeken naasten samen met de Metgezel (ZEVMB) naar de best passende ondersteuning voor elk gezinslid, op elk leefdomein. De Metgezel (ZEVMB) kent de uitdagingen van naasten van iemand met ZEVMB goed en heeft ervaring met het vinden van passende oplossingen.

 

Het ZEVMB-kenniscentrum werkt nauw samen met Metgezel. Zo kunnen naasten via ons mailadres info@zevmb.nl hun hulpvraag sturen, waarna ons contactteam in afstemming met naasten en in samenwerking met onder meer Metgezel kijkt naar de meest passende ondersteuning.

 

Voor de aanvraag van een Metgezel (ZEVMB) is het ZEVMB-paspoort nodig. Dit helpt om bij instanties aan te tonen dat iemand tot de doelgroep ZEVMB behoort. Je kunt het paspoort hier aanvragen.

CliëntondersteuningPLUS

Het team van CliëntondersteuningPLUS is gespecialiseerd in de zorg voor mensen die met hun zorgvraag vallen onder de wet langdurige zorg (WLZ), maar ook wanneer er (nog) geen indicatie is kunnen zij ondersteuning bieden.

Een team van HBO opgeleide dienstverlenende professionals heeft een grote diversiteit aan expertise in huis, waaronder de groepen (Z)EVMB en EMB. Bij WLZ (her)indicaties, aanvragen over Meerzorg, extra kosten thuis (Ekt) of Maatwerk-toeslagen kunnen zij ondersteuning bieden. Ook complexe situaties in de relatie met een zorgaanbieder of andere partijen zijn momenten waarop het fijn is om bijgestaan te worden door een onafhankelijk clientondersteuner. Je kunt vrijblijvend contact opnemen en er zijn geen wachtlijsten.