Duizenden Nederlanders die 24 uur per dag intensieve zorg verlenen aan hun (volwassen) kind met (zeer ernstige) verstandelijke en meervoudige beperkingen, staan met de rug tegen de muur. De zogeheten Meerzorgregeling, bedoeld om hen extra professionele hulp te bieden, wordt steeds vaker afgewezen door zorgkantoren. De gevolgen zijn schrijnend: uitputting, verlies van werk, psychische overbelasting en in sommige gevallen zelfs crisissituaties.
is bedoeld voor kinderen, jongeren en volwassenen met een zeer intensieve en complexe zorgvraag, die méér zorg en ondersteuning nodig hebben dan binnen de gebruikelijke zorgprofielen (zoals de Wet langdurige zorg – ) is opgenomen. Waar deze regeling voorheen levensreddende ondersteuning bood aan naasten die letterlijk dag en nacht klaarstaan voor een kind of volwassene met ernstige verstandelijke en lichamelijke beperkingen, worden aanvragen nu steeds vaker afgewezen. Hierbij zijn grote regionale verschillen tussen zorgkantoren: veel zorgkantoren wijzen de laatste tijd aanvragen af, terwijl sommige zorgkantoren wél als vanouds toekennen.
Helft verlengingsaanvragen geweigerd
Volgens een recente steekproef van cliënt ondersteuningsorganisatie
, in samenwerking met Stichting en het , wordt maar liefst 50% van de verlengingsaanvragen geweigerd. Dit betreft situaties waarin eerder meerzorg terecht werd toegekend. Die niet zijn verbeterd maar zelfs verslechterd, en toch is de benodigde zorg nu niet meer in te kopen. Dit betekent onder meer dat naasten geen PGB’ers meer kunnen inschakelen of gebruik kunnen maken van logeervoorzieningen, waardoor naasten nog meer uitgeput raken, zich genoodzaakt zien hun werk op te geven en zelf complexe medische zorg verlenen die eigenlijk niet bij hen thuishoort.De aanvraagprocedures zijn bovendien zwaar en bureaucratisch, terwijl de situatie thuis vaak al onhoudbaar is. De notitie ‘Meerzorg, zorg die écht nodig is’, opgesteld door Metgezel, Stichting 2CU en het ZEVMB-kenniscentrum brengt dit indringend in beeld en doet concrete voorstellen voor oplossingen. Zoals uniforme beoordelingscriteria, financieringsoplossingen voor specifieke doelgroepen en het serieus nemen van verklaringen van zorgprofessionals.